Lämna klagomål - så här gör du

  1. Så här lämnar du in ett klagomål

    För oss är det viktigt att du som kund är nöjd med den service du fått och de produkter du använder. Om du inte är nöjd kontaktar du oss på något av följande sätt för att lämna ett klagomål:

    Ring oss och anmäl ditt klagomål

    Beskriv ditt klagomål, vad som hänt och vad du tycker är fel.

    För att vi ska kunna identifiera dig som kund och hantera ditt ärende måste du ha vår telefontjänst aktiverad.

    Privatkund: Ring oss på 0771-22 11 22
    Logga in och aktivera telefontjänst

    Företagskund: Ring oss på 0771-33 44 33
    Så aktiverar du vår telefontjänst

    Besök något av våra kontor och anmäl ditt klagomål

    Beskriv ditt klagomål, vad som hänt och vad du tycker är fel.

    Besked om bankens beslut

    Vi tar hand om ditt klagomål enligt bankens rutiner och återkommer till dig med ett beslut så fort som möjligt.

  2. Överklaga beslut till Swedbanks Kundombudsman

    Om du inte är nöjd med beslutet, kan du överklaga det till Swedbanks Kundombudsman.

    1. Ladda ner blanketten för överklagan

    Blankett Överklagan av bankens beslut (pdf)

    2. Fyll i alla uppgifter så detaljerat som möjligt

    Beskriv vad du tycker är fel, vem du tidigare haft kontakt med på kundcenter eller på kontor i ditt ärende, och varför du vill överklaga det beslut du fått.

    3. Skicka in blanketten

     eller posta den till adressen nedan.

    Swedbank
    Klagomålsansvarig/Kundombudsman
    105 34 Stockholm

    Om du av någon anledning inte kan använda blanketten kan du skicka in en beskrivning av ditt ärende. För att vi ska kunna hantera din överklagan, måste du svara på alla de frågor som finns i blanketten.

    Swedbank Försäkring

    Om ditt ärende gäller försäkringsprodukter hos Swedbank Försäkring kan du eller posta den till adressen nedan.

    Swedbank Försäkring
    Klagomålsansvarig
    105 34 Stockholm

  3. Om du fortfarande inte är nöjd

    Om du efter omprövning av bankens Kundombudsman inte är nöjd med bankens slutliga beslut, kan du vända dig till nedanstående instanser. Du kan alltid vända dig till dessa instanser efter bankens första beslut.

    Om du är företagskund kan du enbart vända dig till allmän domstol för vidare prövning.

    Allmänna reklamationsnämnden (ARN)

    Kungsholmstorg 5, Box 174, 101 23 Stockholm, telefon 08-508 860 00
    arn.se

    ARN är en statlig myndighet vars uppgift är att opartiskt pröva tvister mellan konsumenter och näringsidkare. En anmälan till nämnden måste vara skriftlig. För att nämnden ska pröva ärendet finns vissa värde- och tidsgränser. Den som gör en anmälan betalar en avgift. Avgiften är 150 kronor per anmälan. Banken åtar sig att medverka i Allmänna reklamationsnämndens behandling av tvisten.

    Konsumentvägledning

    Konsumentvägledare som finns i flertalet kommuner, lämnar kostnadsfritt information och råd i hushållsekonomiska och juridiska frågor.

    Konsumenternas Bank- och finansbyrå

    Box 24215, 104 51 Stockholm, telefon 0200-22 58 00
    konsumenternas.se

    Självständig rådgivningsbyrå, lämnar kostnadsfritt vägledning bank- och finansfrågor. Står i kontakt med klagomålsansvariga i banker och värdepappersinstitut.

    Allmän domstol

    Ett ärende kan alltid hänskjutas till rättslig prövning vid allmän domstol.
    domstol.se

    Särskild information

    Om du har ingått ett avtal med banken via internetbanken eller appen/mobilbanken och det har uppstått en tvist som du inte har kunnat lösa med banken har du rätt att använda EU:s onlineplattform för tvistlösning.

    www.ec.europa.eu/odr

    I formuläret på onlineplattformen ska du ange följande mejladress till banken: kundombudsmannen@swedbank.se

    Även om du använder onlineplattformen när det gäller klagomål/tvister med banken kommer ärendet att skickas till Allmänna reklamationsnämnden för beslut. Mer information om tvistlösning online finns på Konsument Europas webbplats, konsumenteuropa.se

    Behandling av personuppgifter

    Om du känner att dina rättigheter kring behandling av personuppgifter inte uppfylls har du rättighet att kontakta Swedbank med frågor, begäran om registerutdrag, begäran om återkallande av samtycke samt begära att få göra gällande andra rättigheter. Vill du framföra klagomål avseende behandling av Personuppgifter eller avslag på någon av tidigare begärda rättigheter kan du skriftligen kontakta Swedbanks dataskyddsombud:

    Swedbank Dataskyddsombud
    Swedbank AB
    105 34 Stockholm

    Mer information avseende personuppgiftsbehandling samt ytterligare kontaktvägar finns på Swedbanks hemsida och i Swedbank Group Privacy Notice. Du har också rättighet att framföra klagomål avseende behandling av personuppgifter till Integritetsskyddsmyndigheten om du anser att behandlingen av dina Personuppgifter kränker dina rättigheter och intressen enligt gällande lag.

    swedbank.se/personuppgifter

    Swedbank Group Privacy Notice (pdf)

    Integritetsskyddsmyndigheten, imy.se